Holografi är en riktig multimediakonst som kommer från grekiskans namn för holo = fullständig, graphia = skriven. Holografi gör det möjligt att se föremål tredimensionellt, samt lagra och spara information optiskt. Det är multimedia i sin finaste form, där företag kan arbeta under nya förutsättningar och globalisera sig på nya sätt – och där konserter kan hållas, även om artisten eller bandet fått en stämbandsinfektion och har ett brutet ben. Perfekt!
Holografins historia
Året var 1947 när holografin upptäcktes av Dennis Gabor:https://www.nobelprize.org/prizes/physics/1971/gabor/auto-biography (1900-1979), som var en ungersk fysiker. Till följd av denna makalösa upptäckt och uppfinning tilldelades han ett välförtjänt Nobelpris 1971. Anledningen till att det dröjde 24 år för Gabor att få ett Nobelpris för sin upptäckt, var att det var av en olyckshändelse som han upptäckte holografin när han skulle mixtra med elektronmikroskopet. Sedan dröjde det till år 1960 för upptäckten att slå igenom, då lasern också var tvungen att bli upptäckt. En hel rad av händelser resulterade i dagens holografi.
Användningsområden för Holografin
Man kan använda holografin för att lagra information i kristaller (fotopolymerer). Detta kallas för holografisk datalagring och är extremt informationstätt och användbart för att lagra mycket data.
Användningsområden för Hologram
Det första hologrammet kunde bara bli synligt för det mänskliga ögat om man riktade laser mot hologrammet. Detta system kallades för Transmissionshologram. På senare år förfinade man dock metoden och nu har vi Regnbågstransmissionen som är synlig även under vitt ljus. Denna metod används på bland annat produkter och kreditkort som säkerhetsmärkning.
Ett hologram möjliggör att skapa tredimensionella föremål. Det innebär att en vanlig video- eller telefonkonferens kan bli ett möte där man sitter med en tredimensionell bild av sin kollega, investerare, samarbetspartner eller kund. Ganska imponerande. Detta kombinerat med factoring är garanterat att föra företaget framåt i framgångssagan.
Man har bland annat använt hologram på konserter. Exempel återupplivade man Tupac 2012 på en konsert under festivalen Coachella. Man har även gjort hologram av Michael Jackson.
Företag kan också använda sig av hologram för att globalisera sitt företag, eller bara ta kontakt med ett kontor på andra sidan landet. Man har förutspått att hologram kan ta över videosamtalen, för att på ett enklare sätt kommunicera med sina investerare, kunder eller dylikt. Detta gör mötena ännu bättre, då man bland annat tillåts att använda sig av kroppsspråket – något som utgör över 50% av kommunikationen.
Multimedia är ett riktigt verktyg när det kommer till både nöje och arbete. Vi kan bara hoppas på att se holografins fortsatta utveckling.