Reklam i filmmediet kunde för första gången ses på biografer innan filmen började, vilket har varit möjligt i Sverige sedan 1910-talet. Det var på den tiden det enda ställe som reklamfilmer kunde ses, vilket gjorde reklamen innan filmen till en attraktion i sig. Detta kan idag framstå som absurt.
Bioreklamens exklusivitet skulle dock förändras i samband med att reklamfilm började visas i kommersiella tv-kanaler. Detta skedde först i USA, då man införde reklamavbrott i de tv-sända programmen. Tv-reklamen hittade sin största målgrupp hos de hemmafruar som tittade på följetonger på tv under dagtid. Reklamen riktades därför till just dem, och bestod ofta av reklamfilmer för tvål, såpa eller andra rengöringsprodukter. En liten kuriosa är att det är på grund av detta som den typen av tv-serier kallas för såpoperor eller tvåloperor, ursprungligen soap operas. Till slut blev tv-reklamen så utbredd att manusförfattarna började skriva manuset utifrån de inplanerade reklamavbrotten, så att varje ”del” av programmet avslutades med en cliffhanger. Detta system tillämpas än idag i USA.
Till Europa kom tv-reklamen 1955, men det skulle dröja längre än så innan reklamen kom in i våra svenska tv-apparater. Det berodde på att regeringen tog beslutet när tv:n kom till Sverige på 1950-talet att den statliga tv-kanalen skulle vara reklamfri, och den var som bekant den enda tv-kanalen till en början. Inte förrän under 1980-talet började vi se reklam i svensk tv, men då sändes den från andra länder där reklamfilmer var tillåtna.
Idag är tv-reklamen väletablerad, och innebär den huvudsakliga inkomstkällan för de kommersiella tv-kanalerna. Men trots sin dominans får tv-reklamen numera konkurrens av en ny kanal för reklamfilmer, nämligen internet. Den populära videosajten Youtube får till exempel sina intäkter från reklamfilmer som visas i början av videoklippen. Fördelen för företagen med denna sändningsmetod är att de inte är begränsade av reklamfilmens längd på samma sätt som i tv, där varje sekund extra i rutan är mycket kostsam. På internet kan företagen istället skapa en flera minuter lång reklamfilm, som tittarna kan hoppa över om de vill. Om detta är reklamfilmens framtid eller om tv-reklam och internetreklamfilmer kommer att fortsätta samexistera får framtiden utvisa. Det vi vet med säkerhet är att filmen som marknadsföringsmedel definitivt är här för att stanna.